.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اتکا به تولید داخلی برای پیشرفت ایران اسلامی ؛
« سال تولید ،پشتیبانی و مانع زدایی »، شعف آور و امید آفرین
به قلم : دکتر علی اصغر شفیعی خورشیدی
« سال تولید ،پشتیبانی و مانع زدایی »، شعف آور و امید آفرین

شمال نیوز: مقام معظم رهبری در این سالها برای دفاع ،ترغیب ،تشویق و تعیین راهبرد با شروع سال جدید ،نام زیبا و مبارکی بران سال انتخاب و در لحظات اولیه سخنرانی تحویل سال بیان و اعلام می کند ،روز بعد و یا اولین سخنرانی تحلیلی ، ان نام گذاری را تشریح می نماید.

 

امسال هم مانند چند سال اخیر به سمت و سوی انتخاب نام با محور تولید ،حمایت و مانع زدایی رفته اند این اقدام شعف آور و امید آفرین است و اما چند نکته در ان نهفته است :

 

(۱)-تولید برای اشتغال و برای ایجاد فرصت شغلی و حذف بیکاری و توجه جدی به سرمایه داخلی با دانش داخلی است .

 

سوال : چه کسی می تواند تولید کند ،باید گفت نیروی انسانی خلاق و پر تلاش و با انگیزه و عالم به موضوع می تواند محور تولید شود اگر نیروی انسانی از پانزده سالی یا هیجده سالگی به سمت کسب تجربه توام با علم و دانش رود و خود را در مسائل بسازد فراگیری موضوعی را داشته باشد و در ان حرفه حرفه ای شود و نیازسنجی داشته باشد با گذشت پنج الی ده سال می تواند صاحب حرف و تجربه شده و قادر به ایجاد شغل و سهیم شدن در حرف کشور برای رفع نیاز گردد یکی از معضل جدی عموم نیروی انسانی جوان تمایلی به فرا گیری دانشگاه تجربی ندارند امروز مدارس و دانشگاهها از پرورش شخصیت نیروی انسانی غاقل مانده اند صرفا به فراگیری دانش و ان هم سطحی و بدون توجه به بطن علم روی اوردند این نیرو نمی تواند کارامد باشد یعنی عده ای جمعیتی پر مدعا و بی محتوی خواهند بود

 

(۲)-موضوع دیگر در تولید حمایت و پشتیبانی می باشد ،سوال در اینجاست چه کسی می تواند حمایت کند باید گفت دولت و حکومت باید حمایت را مورد لحاظ قرار دهد و از چه کسی حمایت کند ،کسی که دانش و تجربه و تعقل دارد و قادر است در تولید کالای های ملی به دلخواه خود موفق باشد و چه کسی را حمایت کند ،شخصی که توان تولید و خدمت و ایجاد فرصت شغلی را دارد مورد حمایت قرار دهد و از چه زاویه ای حمایت کند می توان گفت در صدور مجوزات قانونی برای شغلی ،اگر شخصی بخواهد شغلی تولید کند اولین مسله دانش و تجربه گفتیم و مسله بعد توان مالی و در توان مالی تهیه امکانات از قبیل زمین می باشد که دولت در واگذاری زمین چه در محدوه شهرک صنعتی و خارج از ان منطقه و یا در مناطق ازاد و صنعتی با خست روبرو است سختگیری دارد و مانع تراشی می کند و افرادی برای ارزیابی توان دانش و تجربه فرد مدعی را ندارد بایددولت خود فکری کند هر چند قوانین متعددی در زمینه تولید وجود دارد و گام های بزرگی برداشته اند اما ثمر بخش و امید افرین نبوده است اگر بخواهیم قوانین را احصا کنیم فراوان هستند لیکن متروک مانده اند .

 

(۳)-مسله سوم در محور سخنرانی مقام عظمی ولایت مانع زدایی است ،می توان گفت چه کسی مانع تراشی می کند و در چه موضوعات مانع می شود و برای چه کسی سنگ اندازی می نماید .

 

وقتی صحبت از نیروی انسانی و توان مالی و انگیزه تولید داریم همان نیروی انسانی خلاق و پر تلاش و با تجربه و دانش است که امروز دولت در جذب نیروی انسانی برای تصدی گری در مناصب اداری به سمت جذب نیروی ناکار امد رفته است . یکی از مصادیق جذب گزینش سلیقه ای و شخص محور می باشد . برای مثال عرض می کنیم در صنعت ،معدن و تجارت به جذب افرادی پرداخته اند که ان مشاغل را نمی شناسد به مصادیق معدن و انواع معادن اشراف ندارد و به مصادیق بازرگانی و صنعت اشنا نیست ممکن است انسان خوبی و متعهد باشد اما انسان کارامد نیست و استقلال علمی و تجربی ندارد فرد بی تجربه می باشد که می خواهد برای فرد با تجربه و توانمند تصمیم بگیرید و یا در شهرداری ،دارایی ،تامین اجتماعی ،کار ، بانک ها ی دولتی و خصوصی و یا در محیط زیست و منابع ملی و کشاورزی و بازرگانی خارجی و داخلی و گمرک و با در اداره حمایت از سرمایه گذاری استانداریها و فرمانداریها و .....به جذب افرادی پرداخته اند که ان کارمند یا مستخدم نمی داند از چه کسی و یا چه موضوعی و مسله ای حمایت کند ودر صدور مجوز تصمیم بگیرید.

 

امروز صدور مجوز در کشور برای هر صنف یا شغلی شد « معمای بدون حل مسله،» ،مواردی را در سطح منطقه ای و ملی سراغ دارم که بیش از یک سال و یا حدود سه الی چهار سال وقت برای گرفتن مجوز گذاشته اند . اختلافات درون سازمانی و درون دولتی و یا مدیران سبب شد صاحبان حرفه و صنعت و بازرگانی و تولیدکننده متضرر شوند و به اهداف خود در تقویت اهداف عالی نظام اسلامی نرسند .

 

محل بحث جدی در اینجاست سازمان و ادارات دولتی و نهاد های عمومی از طریق میز خدمت خود قادر به خدمت رسانی به توکید کننده نمی باشند . دولت به معنی اخص و حکومت تمام تلاش خود را در پیش گرفته تا بتواند تولید را همگانی و مردمی نماید و از این طریق به ایجاد فرصت شغلی بپردازد و در کاهش بیکاری تلاش کند رضایت شهروند را جلب کند.

 

امید داریم در محور تولید به نیروی انسانی کارامد و خلاق و با انگیزه و علاقمند و با توان علمی و تجربی کمک شود تا بتواند در تحقق شعار سال موفق گردد . هر چند دولت در دو سال اخیر برای صدور مجوز به پنجره واحد روی اورد لیکن کسب موفقی ارايه نشده است و در عمل هنوز نتوانسته اند به منویات رهبر معظم انقلاب بپردازد. امید ان را داریم که دولت عملا موفق شود که در آن ضورت کشور به پویایی تولید می رسد و از بن بست های اقتصادی خاج می گردد .

 

(۱۴۰۰/۱/۱- شفیعی خورشیدی ،استاد دانشکده حقوق )


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.085 seconds.